Cik bieži jāmaina antifrīzs un kā to darīt

Cik bieži jāmaina antifrīzs un kā to darīt


Laicīga automašīnas dzesēšanas šķidruma maiņa ir tikpat svarīga kā regulāra eļļas maiņa. Antifrīzs ir vitāli svarīgs šķidrums, kas ne tikai pasargā dzinēju no pārkaršanas un aizsalšanas, bet arī aizsargā to no korozijas. Diemžēl ar laiku dzesēšanas šķidrums zaudē savas īpašības un tāpēc ir svarīgi zināt, cik bieži ir jāmaina antifrīzs un kā to pareizi darīt. Nepareiza auto dzesēšanas sistēmas apkope var novest pie nopietnām un dārgām dzinēja problēmām.

Kas ir antifrīzs un kāpēc tas ir nepieciešams

Antifrīzs ir svarīgs automašīnas dzesēšanas sistēmas šķidrums. Tas cirkulē pa dzinēja sistēmām, uztur optimālu temperatūru un palīdz tam nepārkarst un neaizsalt. Turklāt tā sastāvs aizsargā dzinēju no korozijas un katlakmens, kā arī saglabā gumijas un plastmasas detaļas, neļaujot tām izžūt vai saplaisāt.
Pateicoties antifrīza sastāvā esošajam spirtam tas neaizsalst salā un nevārās karstumā.
Reizēm antifrīzu sauc arī par tosolu. Neskatoties uz atšķirīgo nosaukumu, tas ir viens un tas pats. Antifrīzs nosaukums cēlies no angļu vārda antifreeze, kas nozīmē “pretsasalšanas līdzeklis”.

Kāpēc antifrīzs ir jāmaina

Tam ir vairāki iemesli:

  • Efektivitātes zudums. Lietošanas laikā antifrīzs var kļūt netīrs un samazināt savu siltuma vadīšanas spēju. Tas savukārt nozīmē, ka dzinējs var pārkarst un ar auto vairs nevarēs braukt.
  • Korozija un nogulsnes. Šķidrumā var nokļūt rūsa un citi piemaisījumi, kas palielina dzesēšanas sistēmas bojājumu risku un pamazina tās efektivitāti. Savukārt pašas nogulšņu daļiņas, kas cirkulē pa sistēmu, var sabojāt termostatu vai aizdambēt radiatoru. Tas novedīs pie motora jaudas samazināšanās, palielināta degvielas patēriņa un pie auto salūšanas.
  • Sasalšanas temperatūras izmaiņas. Ar laiku sastāvs var zaudēt savas pretaizsalšanas īpašības un palielina šķidruma sasalšanas risku aukstā laikā. Tas nozīmē, ka sala laikā automašīnu nevarēs iedarbināt.

Cik bieži jāmaina antifrīzs

Rekomendējamais antifrīza maiņas periods var atšķirties atkarībā no šķidruma veida un automašīnas ekspluatācijas apstākļiem. Tomēr var izdalīt dažus galvenos noteikumus:

  • Parasti antifrīzu iesaka mainīt ik pēc 2 – 4 gadiem. Precīzāku termiņu var atrast automašīnas lietotāja rokasgrāmatā.
  • Ekspluatējot auto ekstremālos apstākļos, antifrīzs var būt jāmaina biežāk. Piemēram, ja regulāri jāstāv sastrēgumos, regulāri tiek braukts pa bezceļiem vai ja auto tiek lietots sarežģītos klimatiskajos apstākļos.
  • Dzesēšanas šķidruma līmenis jāpārbauda katrā tehniskajā apkopē. Ja tas ir zem minimālā līmeņa atzīmes, antifrīzs ir jāpapildina vai jāmaina.

Kā saprast, ka antifrīzs ir jāmaina

Ir vairākas pazīmes, kas var liecināt par ka ir pienācis mainīt dzesēšanas šķidrumu:

  • Krāsas izmaiņas. Ja antifrīzs ir kļuvis duļķains vai, mainījis krāsu, tas var norādīt uz piesārņojumu un attiecīgi, ka ir pienācis laiks to mainīt.
  • Katlakmens un korozija. Redzamas nogulsnes vai rūsa tvertnē ir zīme, ka antifrīzs ir sasniedzis savas efektivitātes robežu.
  • Pastāvīga dzinēja pārkaršana. Ja motora temperatūra regulāri pārsniedz normu, tas var norādīt uz to, ka antifrīza dzesēšanas efektivitāte ir mazinājusies. Par to liecinās bultiņa dzinēja darba temperatūras indikatorā vai termometra lampiņa instrumentu panelī.

Kā izvēlēties antifrīzu

Dažādus antifrīza veidus var atšķirt pēc krāsas. Lai autovadītājiem būtu vieglāk orientēties, to sastāvam tiek pievienotas krāsvielas. Visbiiežāk tās ir:

  • zaļa – G11;
  • rozā vai sarkana – G12;
  • dzeltena vai violeta – G13.

Nav ieteicams sajaukt dažādu veidu antifrīzus, jo tie ne vienmēr ir savietojami. Šādas nesavietojamas jaukšanas rezultātā sistēmā var veidoties nogulsnes, kas novedīs pie motora pārkaršanas, gumijas detaļu bojāšanas un rūsas parādīšanās.
Svarīgi ir atcerēties, kāds antifrīzs nepieciešams jūsu automašīnai. To vislabāk precizēt automašīnas un antifrīza ražotāja specifikācijā. Tāpat jāatceras, ka krāsu paletē var būt izņēmumi.

Antifrīza veidi atšķiras atkarībā no ražotāja, reģiona un pat kontinenta. Piemēram, Āfrikas automašīnām paredzētie antifrīzi mazāk aizsargā no sala, bet vairāk no karstuma.

Lai saprastu, ar ko dzesēšanas šķidrumi atšķiras viens no otra, izņemot krāsu, ir jāizprot to sastāvi:

  • Tradicionālie jeb neorganiskie antifrīzi. Tādus ražoja Padomju Savienībā, tāpēc tie der tikai vecām automašīnām. Šķidrums ir jāmaina bieži, jo kalpošanas laiks ir mazāks nekā divi gadi. Šādiem sastāviem pat nav G-marķējuma.
  • Organiskie jeb karboksilātu antifrīzi. Parasti tiek apzīmēti kā G12 vai G12+. Šie dzesēšanas šķidrumi der mūsdienu alumīnija dzinējiem un kalpo līdz pat pieciem gadiem.
  • Hibrīda antifrīzi. Šāda šķidruma sastāvā ir gan organiskas, gan neorganiskas skābes. Apzīmē ar G11. Darbojas aptuveni trīs gadus.
  • Lobrīda antifrīzi. Jaukta tipa uz organiskas bāzes un ar minerālām piedevām. Apzīmē kā G12++ vai G13. Parasti izmanto vismodernākajās un jaudīgākajās automašīnās. Kalpo līdz 10 gadiem.

Kā pašam nomainīt antifrīzu

Pirms antifrīza nomaiņas vajadzētu izlasīt automašīnas lietošanas instrukciju. Ja neesat pārliecināts par savām spējām, mēs iesakām vērsties specializētā servisā.
Antifrīza maiņas laikā noteikti ir jāievēro drošības noteikumi un jāizmanto cimdi. Antifrīzs ir indīgs un nedrīkst pieļaut, ka tas nonāk uz ādas.

Kas būs nepieciešams:

  • Aizsardzības līdzekļi;
  • Atslēga, lai atskrūvētu noliešanas krānu;
  • Konteiners vecā šķidruma savākšanai;
  • Destilēts ūdens;
  • Sistēmas skalošanas līdzeklis (pēc vajadzības);
  • Jauns antifrīzs.

Kā to darīt

Lai pareizi nomainītu antifrīzu un vēlāk nerastos problēmas ar dzinēja pārkaršanu, ir jāseko noteiktam algoritmam:

  1. Atveriet motora pārsegu. Antifrīzu var mainīt tikai tad kad dzinējs ir pilnībā atdzisis. Tas palīdzēs izvairīties no apdegumiem.
  2. Izlejiet veco antifrīzu. Lai to izdarītu, atveriet radiatora noliešanas krānu vai ja tāda nav, noņemiet dzesēšanas sistēmas apakšējo cauruli. Novietojiet trauku vecā antifrīza savākšanai, lai novērstu tā izlīšanu augsnē, jo antifrīzs ir toksisks. Tad ļaujiet tam pilnībā iztecēt.
  3. Pēc tam izskalojiet sistēmu ar destilētu ūdeni, lai atbrīvotos no vecā antifrīza paliekām. Ja plānojat ieliet cita veida antifrīzu vai ja tvertnē ir redzamas nogulsnes, vispirms izmantojiet speciālus sistēmas skalošanas līdzekļus. Pēc tam skalojiet ar destilētu ūdeni, lai pilnībā likvidētu vecā šķidruma paliekas.
  4. Ielejiet jauno antifrīzu caur izplešanās tvertni (vai radiatora uzpildes atveri), ievērojot automašīnas ražotāja ieteikumus par šķidruma veidu un nepieciešamo līmeni. Pildiet jauno šķidrumu lēnām, lai neveidotos gaisa korķi.
  5. Iedarbiniet dzinēju un ļaujiet tam dažas minūtes darboties tukšgaitā. Vienlaikus pārbaudiet antifrīza līmeni izplešanās tvertnē. Šķidrumam jābūt starp minimālā un maksimālā līmeņa atzīmēm, kas ir atzīmētas uz tvertnes. Vajadzības gadījumā pielejiet vēl antifrīzu.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

four × two =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.