Aizdedzes sveces ir būtiska iekšdedzes dzinēja daļa, kas nodrošina stabilu un efektīvu automašīnas darbību. Laika gaitā sveces nolietojas, un tās ir savlaicīgi jānomaina, lai izvairītos no dzinēja problēmām un uzturētu optimālu veiktspēju. Šajā rakstā pētīsim, cik bieži jāmaina aizdedzes sveces, kā arī apskatīsim pazīmes, kas var liecināt, ka ir laiks mainīt sveces.
Kāpēc ir nepieciešamas aizdedzes sveces
Iekšdedzes dzinējā aizdedzes sveces rada dzirksteli, kas aizdedzina degvielas un gaisa maisījumu. Degšanas rezultātā veidojas gāzes, kas rada spiedienu uz virzuli, tas savukārt iedarbojas uz klani, bet bet klanis uz kloķvārpstu. Tādējādi viena detaļa liek darboties citai, un rezultātā automašīnas riteņi sāk griezties. Bez aizdedzes svecēm automašīnu nevar iedarbināt, un, ja sveces ir bojātas, dzinējs darbojas nestabili.
Dzirkstele rodas starp aizdedzes sveces elektrodiem. Attālumam starp tiem ir jābūt ne pārāk lielam un ne pārāk mazam. Turklāt dzirkstelei ir jāparādās tieši tajā brīdī, kad tā ir vajadzīga un ne ātrāk vai vēlāk.
Ja aizdedzes sveces sabojājas dēļ nepareizas atstarpes starp elektrodiem, nodiluma, nokvēpuma vai piesārņojuma dēļ, rodas problēmas vadu sistēmā un var sabojāties aizdedzes spole. Kad sveces nedarbojas pareizi, cilindros rodas pārtraukumi — maisījums nesadeg un nonāk ieplūdes sistēmā. Bojātas sveces daļas var iekļūt degkamerā, kur tās var radīt bojājumus virzulim un cilindra virsmai. Savukārt ja dzirkstele ir pārāk vāja, samazinās motora jaudu. Rezultātā nākas secināt, ka jebkuras sveču problēmas negatīvi ietekmē dzinēja darbību.
Kad aizdedzes sveces ir jāmaina
Aizdedzes sveces jāmaina atbilstoši ražotāja noteiktajam grafikam vai pat biežāk, ja rodas problēmas ar dzinēja iedarbināšanu vai darbību. Sveces noteikti ir jāpārbauda, ja auto neiedarbojas uzreiz vai ja starteris griežas pārāk ilgi. Ja sveču darbības resurss iet uz beigām, dzinējs sāk darboties nestabili: ātrums tiek uzņemts nevienmērīgi, auto ir nestabili apgriezieni tukšgaitā, samazinās dzinēja jauda un palielinās degvielas patēriņš.
Sveču darbības resurss galvenokārt ir atkarīgs no to veida. Sveču lielākā atšķirība slēpjas elektrodos izmantotajos materiālos.
- Niķeļa aizdedzes sveces. Šāda veida sveces plaši izmantoja līdz pagājušā gadsimta deviņdesmitajiem gadiem. Arī šobrīd tās vēl ir sastopamas un reizēm tiek izmantotas budžeta auto modeļos. To galvenā priekšrocība ir zemā cena. Šādas sveces ir jāmaina ik pēc 20 – 30 tūkstošiem kilometru.
- Platīna aizdedzes sveces. Platīna izmantošana ļauj elektrodus veidot plānākus. Tas nozīmē, ka maisījuma aizdedzināšanai ir vajadzīgs mazāks spriegums un tas atvieglo auto iedarbināšanu ziemas laikā. Pateicoties platīna nodilumizturīgumam, šādu sveču kalpošanas laiks var sasniegt pat 70 tūkstošus kilometru. Platīns arī ļauj elektrodiem izturēt augstākas temperatūras un ir noturīgāks pret koroziju.
- Irīdija aizdedzes sveces. Šis sveču tips šobrīd ir visaktuālākais. Pateicoties irīdijam sveču elektrodus var padarīt vēl plānākus nekā platīna svecēm. Irīdijs labi panes augstas temperatūras, un tādēļ elektrodi ilgāk nesakūst un ilgāk nekorodē.
Parasti ražotājs pats nosaka, kādas aizdedzes sveces ir piemērotas tā ražotajam auto modelim. Pārbaudīt kādas sveces ir jūsu modelī var aplūkojot auto tehniskos parametrus vai izņemot sveci.
Aizdedzes svecēs izmantotie materiāli nav vienīgais tips, kas ietekmē to nolietojumu. Šādi faktori ir:
- Degmaisījuma sadegšanas rezultātā rodas tādas agresīvas vielas, kā sērs, kvēpi un fosfors, un tās liek svecei oksidēties. Kaitīgās nogulsnes uzkrājas dēļ biežas iedarbināšanas aukstā laikā, īsu braucienu un dēļ ilgstošas atrašanās sastrēgumos. Viss uzskaitītais neļauj svecēm sasniegt nepieciešamo temperatūru un uz elektrodiem veidojas nogulsnes.
- Zemas kvalitātes degviela ar dzelzs piedevām atstāj pārklājumu uz sveces daļām. Dzelzs var savienot elektrodus, un svece vairs nedarbosies pareizi.
- Bieži strauji uzsākta kustība un ilgstoši braucieni ar paaugstinātiem apgriezieniem palielina dzinēja darbības temperatūru. Karstums un augsts spiediens degkamerā negatīvi ietekmē sveču spēju radīt dzirksteli – detaļas sakūst, un atstarpe starp elektrodiem palielinās.