Mūsdienās bērni emocionāli nav gatavi mācīties, jo to veicina vairāki faktori. Rakstā par to kāpēc bērniem ir garlaicīgi skolā un ko var darīt, lai to labotu.
Tehnoloģiju ietekme
Daudzi vecāki izmanto tehnoloģijas kā bezmaksas aukli. Diemžēl par to nākas maksāt ar bērna nervu sistēmu un spēju koncentrēties.
Salīdzinot virtuālo realitāti telefonā vai planšetē, īstā realitāte šķiet pelēcīga un garlaicīga. Pēc spilgtas grafikas un specefektiem bērnam ir ļoti grūti koncentrēties uz krietni garlaicīgāko informāciju stundās, un rezultātā bērni kļūst nepiemēroti mācībām.
Turklāt tehnoloģijas mūs arī emocionāli atsvešina, bet pilnvērtīgai bērna attīstībai emocionāla saite ar vecākiem ir kritiski svarīga.
Ko darīt
Atjaunot emocionālo saiti ar bērniem:
- Pārsteidziet tos ar ko patīkamu. Sasmīdiniet vai pakutiniet tos. Rotaļājaties un pavadiet ar tiem kopā laiku.
- Ieviesiet jaunas tradīcijas: kopīgas vakariņas, galda spēļu vakarus, kopīgus izbraucienus ar velosipēdiem, kopīgas vakara pastaigas.
Bērni ir pieraduši uzreiz iegūt kāroto
Ak, cik gan bieži var dzirdēt šīm līdzīgas sarunas: “Gribu ēst!” – “Tūlīt ieiesim veikalā”, “Gribu dzert!” – “Lūk, ņem padzeries sulu”, “Man ir garlaicīgi!” – “Ņem manu telefonu”.
Spēja atlikt atlīdzības saņemšanu ir viena no svarīgākajām panākumu gūšanā. Tā palīdz nepadoties stresa apstākļos. Vecāki nereti par to aizmirst jo vēlas padarīt savu bērnu laimīgu uzreiz. Tomēr tas tikai kaitē to nākotnei, jo padara tos negatavus grūtībām.
Ko darīt
Iemāciet bērnam gaidīt:
- Paskaidrojiet, ka garlaikoties ir normāli. Tas ir pirmais solis radošas domāšanas iegūšanai.
- Pakāpeniski palieliniet laiku starp vēlēšanos un tās piepildīšanu
- Nedodiet bērnam telefonu vai planšeti mašīnā, rindās un kafejnīcās. Radiniet bērnu šajā laikā runāties vai spēlēties
- Ierobežojiet uzkodu reizes
Lasiet arī rakstu Kā izklaidēt bērnu bez telefona.
Bērni jūtās galvenie
“Manam dēlam nepatīk dārzeņi”, “Viņa nepatīk iet agri gulēt”, “Viņam nepatīk pašam ģērbties” – gandrīz katrs no mums kādreiz būs dzirdējis šādas vai līdzīgas frāzes no bērnu vecākiem. Neviļus rodas iespaids, ka bērni norāda vecākiem, kā tie ir jāaudzina. Ir skaidrs, ka šāda pieeja bērniem kaitē. Protams, bērni labprāt pārtiktu tikai no vieniem makaroniem un saldumiem un ir gatavi visu dienu skatīties televizoru, vai spēlēt spēles. Tomēr no izdabāšanas bērnu vēlmēm nekas labs nav gaidāms.
Bērni ātri vien saprot, ka var darīt visu ko tiem gribas, un nedarīt to ko negribās. Tie nesaprot vārdu “vajag”. Tomēr mērķus nevar sasniegt bez piepūles. Ja vēlies būt teicamnieks, vajadzēs cītīgi mācīties. Ja vēlies būt veiksmīgs hokejists, vajadzēs katru dienu trenēties.
Ko darīt
Nosakiet robežas:
- Nodaliet noteiktus laikus izklaidēm, miegam un ēdienreizēm.
- Domājiet par to kas ir vērtīgi bērnam, ne tikai par to ko tas grib
- Pārvērtiet bērnam netīkamās nodarbes par spēli
Bērni ir pieraduši pie patstāvīgām izklaidēm
Nereti vecāki cenšas, lai katrs bērnu mirklis būtu aizņemts ar kaut ko jautru un interesantu. Tie ir pārliecināti, ka tā tie pilda savu pienākumu.
Tomēr dzīve nesastāv tikai no izklaidēm. Vienmuļas darbības iemāca strādāt pat tad, kad mums ir garlaicīgi. Šī pati iemaņa ir nepieciešama arī lai mēs spētu mācīties.
Ko darīt
Iemāciet bērnam izpildīt garlaicīgas un monotonas darbības jau no pašas bērnības:
- Iemāciet bērnam sakārto savu istabu, savākt mantas, pakārt apģērbu, izņemt no somām produktus, uzklāt galdu, saklāt gultu
- Ieviesiet šajās darbībās spēļu momentu, lai bērnam izveidotos pozitīva asociācijas
Bērniem nav attīstītas sociālās iemaņas
Agrāk bērni bieži spēlējās ar citiem bērniem ārpus mājas. Šādos kontaktos bērniem attīstījās sociālās iemaņas. Šobrīd bērni aizvien vairāk laika pavada pie datora un telefona. Arī paši vecāki nereti dod priekšroku elektroniskām ierīcēm tā vietā, lai runātu un spēlētos ar bērniem. Tomēr telefons diemžēl nevar bērnam iemācīt sazināties.
Ko darīt
Attīstiet sociālās iemaņas:
- Māciet bērniem dalīties, zaudēt un uzvarēt, izteikt komplimentus, atrast kompromisus, teikt “paldies” un “lūdzu”
- Smadzenes savā ziņā līdzinās muskulim, kuru var attīstīt un uztrenēt. Lai iemācītos braukt ar divriteni, tas ir jāmācās. Lai bērns prastu gaidīt, tam ir jāiemāca būt pacietīgam. Un tā ir ar jebkuru citu prasmi