Dalāmies ar trīs idejām, kas palīdzēs ieaudzināt bērnā mīlestību uz lasīšanu vēl no tā pirmajiem gadiem. Kā bērnam radīt motivāciju mācīties lasīt.
Lasiet priekšā un cenšaties šo procesu padarīt aizraujošu
Jo agrāk jūs bērnam sāksiet lasīt priekšā, jo labāk. Pat zīdaiņiem. Kaut arī pavisam mazi bērni nesapratīs, ko jūs lasāt, tie tomēr var spēt uztvert ritmu un balss intonāciju. Lielākā perspektīvā bērna vārdu krājums kļūs bagātāks, nekā tā vienaudžiem, kuru vecāki nav lasījuši priekšā. Tā tas būs tādēļ, ka bērns būs dzirdējis vairāk dažādu vārdu variantus. Turklāt lasīšana arī iemācīs labāk saprast apkārtējos cilvēkus.
Pat ja lasāt pavisam mazam bērnam, cenšaties to darīt ar izjūtu ne monotoni nolasiet tekstu. Ja grāmatā ir attēli rādiet tos bērnam kad lasiet par notikumiem, kurus tie ilustrē. Jau nedaudz vecākiem bērniem pēc lasīšanas var uzdot jautājumus par izlasīto, tas ļaus arī bērnam iekļauties procesā un vingrinās tā atmiņu un iztēli. Piemēram, pajautāt kurš varonis tam iepatikās visvairāk un kāpēc. Piedāvājat bērnam pastāstīt kā viņš rīkotos šī varoņa vietā.
Ņemiet vērā bērna intereses
Vadieties pēc bērna interesēm kad izvēlaties grāmatu lasīšanai. Šādi bērns sapratīs, ka grāmatas ir labs veids kā uzzināt par lietām, kas to aizrauj. Piemēram, ja bērnam patīk dzīvnieki tam varētu patikt Džeralda Darela “Mana ģimene un citi zvēri”. Savukārt bērnam, kuru sajūsmina piedzīvojumi varētu patikt Marka Tvena, Džeka Londona vai O. Henrija grāmatas. Parūpējaties, lai bērnam ir viegli piekļūt grāmatām. Ja nevarat bieži papildināt mājas grāmatu krājumus ar jaunām grāmatām, dodieties kopā uz bibliotēku. Tāpat jūs varat neuzkrītoši veicināt interesi arī par citām grāmatām un tomēr nespiediet bērnam tās lasīt, kamēr viņš tam nav gatavs.
Sekojat tam kā bērns pavada brīvo laiku
Mūsdienu cilvēki dienā apstrādā tik daudz informācijas, cik cilvēki vēl pirms dažiem simtiem gadu apstrādātu vairāku gadu vai pat visas dzīves laikā. Bērni kas jau no pašas mazotnes lieto viedtālruni un internetu, arī saskaras ar lieliem informācijas apjomiem. Grāmatu lasīšanai ir grūti konkurēt ar TikTok un spēlēm. Cenšaties ierobežot bērnu viedierīču izmantošanu izklaides nolūkos. Bērniem vecumā no 2 līdz 5 gadiem ieteicams pavadīt pie ekrāna ne ilgāk par stundu darba dienās, bet brīvdienās ne ilgāk kā 3 stundas.
Ieviesiet lasīšanas procesā vairāk interaktīvu elementu. Piemēram, rudenī piedāvājat bērnam grāmatas kas stāsta par doto gadalaiku. Jūs līdzīgi kā grāmatas varoņi varat cept ābolus, vākt krāsainās rudens lapas un darīt citas grāmatā aprakstītas darbības. Varat mēģināt atrast krāsojamās grāmatas ar grāmatas varoņiem vai izdomāt spēles par bērna mīļākajām grāmatām. Visiem spēkiem cenšaties bērnam parādīt, ka literatūra var būt aizraujoša.