Kā izvēlēties velosipēdu

Kā izvēlēties divriteni
Kā izvēlēties velosipēdu

Izvēlēties velosipēdu nav grūti, ja vien tu zini, ko tev vajag. Tiem kas par savu izvēli nav tik pārliecināti, noderēs šis raksts, kurā stāstīsim, kādi mēdz būt velosipēda tipi, rāmja materiāli un kā izvēlēties augumam piemērotu velosipēdu.

Kā izvēlēties velosipēdu: Izdomā pa kurieni tu brauksi

Eksistē daudz dažādu velosipēdu tipu un tomēr izvēlēties tādu divriteni, kas būs piemērots tieši tev, nav grūti. Protams, ja vien ir zināms pa kurieni tu ar šo velosipēdu brauksi.

Pilsētai

Mierīgai braukšanai pa asfaltu un cietas grunts celiņiem būs piemērots pilsētas velosipēds.

Raksturīgākās īpašības:

  • taisna sēdēšanas pozīcija;
  • vienkārša konstrukcija;
  • augstu novietota stūre;
  • ērts sēžamais;
  • bieži viens vai neliels ātrumu skaits;
  • zemi veidota rāmja caurule, lai ar velosipēdu būtu ērtāk braukt ikdienas drēbēs;
  • dubļu sargi;
  • parasti nav amortizatoru;
  • ķēdes aizsargi;
  • lieli riteņi;
  • riepas ar gludu protektoru.

 

Pilsētas velosipēdu veidi:

  • Kruīza – oriģināls dizains(bieži retro), platāki riteņi un masīvs rāmis.
  • Saliekamais – saliekams rāmis, stūre un reizēm arī pedāļi. Saliektā veidā aizņem maz vietas un ir salīdzinoši viegli pārvadājams.
  • Komforta(mēdz dēvēt arī par komforta hibrīdiem) – mēdz būt vairāki ātrumi un nereti arī priekšējais amortizators. Pateicoties tam, ar šādu divriteni ir vieglāk braukt pa neasfaltētiem ceļiem.

Sliktiem ceļiem un bezceļam

Ja pārsvarā nāksies braukt pa sliktākas kvalitātes ceļiem vai pa ceļiem ar kāpumiem un kritumiem, labāk izvēlēties kalnu velosipēdu. Šī tipa velosipēdu riepas ir resnākas un to protektors “zobaināks”, tāpēc šī nebūs labākā izvēle, ja pārsvarā brauksiet tikai pa pilsētu un asfaltētiem ceļiem.

Raksturīgākās īpašības:

  • sportiska sēdēšanas pozīcija(noliecoties uz priekšu);
  • agresīvs dizains;
  • taisna stūre;
  • platas riepas ar “bezceļa” protektoru;
  • daudz ātrumu komfortablākai braukšanai pa kalnainiem ceļiem;
  • komplektā parasti nav dubļusargu;
  • amortizatori(tikai priekš vai priekšā un aizmugurē);

Tāliem braucieniem

Vairāku dienu ceļojumiem ar nakšņošanu ceļā būs piemērots tūristu velosipēds. Tūristu velosipēds ir sava veida pilsētas un kalnu velosipēdu krustojums, ar kuru varēs vest arī lielāku bagāžas daudzumu.

Raksturīgākās īpašības:

  • ērta sēdēšanas pozīcija, kurā piemērotāka ilgstošākai sēdēšanai;
  • īpašas formas stūre ar izliekumiem uz leju(mazina slodzi uz muguru) vai “tauriņa” stila stūre(mazina roku tirpšanu);
  • izturīgs rāmis ar speciālām atverēm un kronšteiniem bagāžas somu stiprināšanai;
    stiprināti riteņi ar lielāku spieķu skaitu un platākām riepām;
  • liels ātrumu skaits;
  • dubļusargi riteņiem;
  • jaudīgākas bremzes;
  • salīdzinoši garāka riteņu bāze.

Garākiem braucieniem pa labas kvalitātes asfaltu

Šajā gadījumā var izvēlēties šosejas velosipēdu. Šādi divriteņi ir ideāli ātriem braucieniem pa labu asfaltu. Šādus velosipēdus parasti mēdz izmantot velosacīkstēs.

Raksturīgākās īpašības:

  • maksimāli aerodinamiska sēdēšanas pozīcija;
  • viegls rāmis un neliels kopējais svars;
  • sportisks sēžamais;
  • nav amortizatoru;
  • nav dubļusargu, bagāžnieku, zvaniņu un citu aksesuāru, lai saglabātu maksimālu vieglumu;
  • cieti riteņi ar šaurām riepām un gludu protektoru;
  • uz leju ieliekta stūre;
  • daudz augsta ātruma ātrumu.

Šosejas velosipēdiem mēdz būt arī vairākas modifikācijas. Šādas modifikācijas ir, piemēram, fitnesa šosejas velosipēdi, kuri ir ar īsāku rāmi un augstāku sēdēšanas pozīciju. Ciklokrosa velosipēdi, kuriem bez īsāka rāmja ir arī platākas riepas ar agresīvāku protektoru braukšanai pa sliktākiem ceļiem. Eksistē arī citas modifikācijas, bet par tām labāk interesēties pie velosipēdu pārdevējiem.

Kā izvēlēties divriteni: Izvēlies rāmja materiālu

Rāmja izvēli ietekmēs velosipēda tips un jūsu finansiālās iespējas.

Tērauda rāmji

Tērauds ir lētāks, un to bieži izmanto velosipēdu ražošanā. Bieži tēraudu izmanto arī tūrisma velosipēdos.

Plusi: zema cena, izturība, ilgs kalpošanas laiks, zema vibrācija.
Mīnusi: liels svars, korozijas draudi.

Tērauda rāmjos visbiežāk izmanto divus tērauda veidus:

  • Hi-Ten – lēts tērauds, smags, ne tā labākā apstrāde.
  • Cro-Mo – hroma-molibdēna sakausējumi, vieglāki, bet arī dārgāki. No šāda metāla var izgatavot rāmjus ar mainīgu cauruļu biezumu, kas padara velosipēdu vieglāku un izturīgāku.

Alumīnija rāmji

Alumīnija rāmji ir piemēroti lielākajai daļai velosipēdu un tiek uzskatīti par vieniem no labākajiem attiecībā uz cenas un kvalitātes attiecību.

Plusi: vieglāks nekā tērauda, pietiekoša izturība, nav jāuztraucas par koroziju.
Mīnusi: lielāka vibrācija, īsāks kalpošanas laiks nekā tērauda rāmjiem, jo alumīnijs uzkrāj “nogurumu” un pēc 10 – 15 gadu kalpošanas rāmis var negaidot saplīst.

Alumīnija rāmjos izmanto dažādus alumīnija sakausējumus. Pats izplatītākais sakausējums ir 7005(ar cinka piedevu), bet dārgākos velosipēdos biežāk tiek izmantots 6061 sakausējums(ar magnija piedevu). Jo lielāks ir sakausējuma numurs, jo tas ir lētāks.

Oglekļa šķiedras rāmji

Šo materiālu parasti izmanto augstākas klases velosipēdos, un tas būs piemērots šosejas un kalnu velosipēdiem. Tomēr jāatceras, ka šis materiāls nav piemērots ekstremāliem braucieniem un lielām slodzēm uz rāmi.

Plusi: vieglāks nekā alumīnijs, mazāka vibrācija nekā alumīnijam, laba vadāmība.
Mīnusi: dārgs, salīdzinoši trausls, baidās no triecieniem, sliktāka aizsardzība pret skrāpējumiem. Parasti oglekļa šķiedras rāmjiem to trausluma dēļ neiesaka uzstādīt bagāžniekus.

Titāna rāmji

Titāna rāmji ir diezgan reti, un šis materiāls tiek izmantots galvenokārt profesionāliem velosipēdiem.

Plusi: viegli, izturīgi, noturīgi pret koroziju, ilgmūžīgi, neliela vibrācija.
Mīnusi: dārgi sarežģītās izgatavošanas dēļ un arī pats titāns nav tas lētākais metāls.

Kā izvēlēties velosipēdu: Izvēlies pareizo izmēru

Velosipēds ir jāizvēlas pēc auguma un svara. Rāmja izmērs tiek mērīts pēc zemsedlu caurules augstuma (attālums no vietas kur stiprinās pedāļu sistēma līdz caurules pašai augšai kur tiek fiksēts sēdēšanas augstums).

Kā izvēlēties velosipēdu
Kā aprēķināt velosipēda piemērotību augumam

Orientējošie izmēri

  • Augumam no 135 līdz 155 centimetriem būs piemērots 14 collu rāmis;
  • 150 – 165 centimetriem – 16 collu rāmis;
  • 165 – 175 centimetriem – 18 collu rāmis;
  • 175 – 185 centimetriem – 20 collu rāmis;
  • 185 – 195 centimetriem – 22 collu rāmis;
  • 195 un vairāk centimetru – 24 collu rāmis.

Ja tavs svars ir vairāk nekā 110 kilogramu, labāk izvēlēties kalnu vai tūristu velosipēdu ar izturīgāku rāmi, riteņiem un disku bremzēm, kas piemērotas lielākai slodzei. Cilvēkiem ar garām kājām var būt piemērotāks lielāka izmēra divritenis, nekā tas būtu paredzēts pēc auguma.
Sievietēm, kas ir garākas par 175 centimetriem, var būt grūtības ar piemērota sieviešu velosipēda atrašanu un var nākties izvēlēties vīriešu velosipēdu.
Saliekamie velosipēdi parasti ir universāli un būs piemēroti braucējiem no 145 līdz 185 centimetriem.

Kā izvēlēties divriteni: Izvēlies aprīkojumu

Šajā gadījumā ar vārdu “aprīkojums” ir domāti ātrumu pārslēdzēji, ķēde, bremzes, zobratu bloks un citas saistītas detaļas. Visizplatītākās šādu velodetaļu ražotājas šobrīd ir ASV kompānija “Sram” un japāņu kompānija “Shimano”. Abām šīm kompānijās ir produktu līnijas kas paredzētas dažādām lietotāju grupām.

  • Iesācēju līmenim atbildīs tādas sērijas kā Shimano Tourney, Shimano Altus, Sram ESP 3.0.
  • Amatieru līmenim atbildīs Shimano Acera un Sram ESP 4.0.
  • Starp amatieru un profesionālo līmeni būs aktuālas Shimano Alivio un Sram ESP 5.0 sērijas.
  • Sākuma sporta līmenim atbildīs Shimano Deore, Sram ESP 7.0.
  • Profesionāliem velosportistiem un lielu attālumu braucējiem labāko cenas – kvalitātes attiecību sniegs Shimano Hone, Shimano Deore LX, Sram ESP 9.0 sērijas.
  • Savukārt pašam augstākajam līmenim atbildīs Shimano Deore XT, Shimano Saint, Shimano XTR, Sram ESP X.0.

 

Kāda ir atšķirība
Profesionāls aprīkojums ir uzticamāks, neprasa regulāru pieregulēšanu, tas ir izgatavots no modernākiem materiāliem un, pateicoties tam, ir vieglāks, un iztur patiešām lielas slodzes. Amatieru aprīkojums nav piemērots ekstrēmai braukšanai, un visticamāk to laiku pa laikam nāksies pieregulēt.

 

Ko izvēlēties
Ja esi iesācējs, neplāno tālus braucienus un zini, ka nepiedalīsies sacensībās, izvēlies kaut ko no iesācēju vai amatieru līmeņa sērijām. Tālākiem un ekstremālākiem braucieniem labāk izvēlēties kaut ko pusprofesionālajām vai profesionālajām sērijām. Profesionāli sportisti parasti izvēlās viskvalitatīvākās un dārgākās sērijas.

Kā izvēlēties velosipēdu: Izvēlies aksesuārus

Ko vēl var un vajag nopirkt velosipēdam

  • Lukturi – sarkanais aizmugures un priekšējais. Noderēs braukšanai pa tumsu.
  • Ūdens pudeles turētājs un pati ūdens pudele. Ūdens būs vajadzīgs pat salīdzinoši nelielos izbraukumos un tāpēc būs labāk, ja ūdens vienmēr ir pa rokai.
  • Velodators. Šo ierīci gan viegli aizvietos viedtālrunis ar atbilstošu lietotni. Tam gan būs nepieciešams telefona turētājs.
  • Dubļusargi. Aizsargās tevi no ūdens un dubļu šaltīm.
  • Remonta komplekts, pumpis un rezerves kamera. Visu šo mantību var salikt speciālās pie rāmja stiprināmās somās vai vadāt mugursomā.
  • Ķivere. Primāri nepieciešama lieta visiem, kas vēlas baudīt velopriekus.

 

Nobeigumā jāpiebilst, ka aizvien populārāki kļūst elektrovelosipēdi. Šādi velosipēdi ir komplektēti ar elektrodzinēju un akumulatoru. Elektrovelosipēdiem parasti ir trīs braukšanas režīmi: parastais, kurā jāminas tāpat kā ar parasto divriteni, asistējošais režīms, kurā ir jāminas, bet elektromotors tajā palīdz un mīšanās ir ievērojami vieglāka un pilnībā elektriskais režīms, kurā piedziņu pilnībā nodrošina elektromotors. Akumulatorus var uzlādēt mājās no parastā 220 voltu rozetes.

Kā izvēlēties velosipēdu

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

ten − six =

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.