Sīka instrukcija, kā pārdot mašīnu

Kā pārdot mašīnu
Mašīnas pārdošana varbūt diezgan sarežģīts un ilgstošs process. Rakstā plaši paskatīti visi svarīgākie ar mašīnas pārdošanu saistītie jautājumi.

Solis 1. Mašīnas sagatavošana
Protams, no sākuma mašīna ir jāpadara pēc iespējas pievilcīgāka. Jo lielā mērā tieši izskats noteiks, cik ātri izdosies atrast mašīnai pircēju un tās pārdošanas cenu. Būs daudz izdevīgāk nedaudz patērēties un uzreiz novērst visus acīs krītošos defektus, nekā pēc tam dēļ tiem nolaist auto cenu.

Kas tev būtu jādara:
1. Jānomazgā mašīna
2. Jānomazgā dzinējs. Dzinēju gan labāk mazgāt pāris nedēļu pirms pārdošanas, citādi pārāk tīrs auto dzinējs pircējos var radīt aizdomas.
3. Novasko auto virsbūvi, tas var nomaskēt sīkas skrambiņas un padarīs auto pievilcīgāku
4. Sakop auto salonu. Notīri putekļus, sakop auto paneļus, izsūc krēslus, nomazgā paklājiņus, aizvāc visu nevajadzīgo no cimdu nodalījuma un iztīri pelnu trauku.
5. Sakārto bagāžnieku
6. Novērs visus defektus,īpaši tos, kas krīt acīs. Nomaini izdegušās lampiņas, novērs dažādas sūces un citus defektus.

Ko nevajadzētu darīt:
1. Nevajag krāsot auto virsbūvi. Pirmkārt jau tas ir pārāk dārgi un neizdevīgi, bet otrkārt pat nelielas krāsots virsbūves detaļas var radīt aizdomas, ka auto ir cietis avārijā.
2. Nav jēgas mainīt eļļu un citus šķidrumus, jo jaunajam īpašniekam tas tāpat būs jādara pēc pirkšanas.

Solis 2. Izvēlies pārdošanas vietu
Ja tavs mērķis ir pārdot savu auto pēc iespējas dārgāk, nav vērts izmanto autoplaču pakalpojumus vai griezties pie citiem pārpircējiem. Šajā gadījumā labāk rīkoties pašam.
Visizplatītākais un efektīvākais veids, kā pārdot mašīnu noteikti būs interneta sludinājumu izmantošana. Par salīdzinoši nelielu samaksu vai pat pilnīgi bez maksas, var iegūt visai ievērojamu auditoriju no visas Latvijas. Lai palielinātu izredzes, sludinājumu var ielikt uzreiz visos populārākajos Latvijas sludinājumu portālos. Kā zināms, Latvijas populārākie sludinājumu portāli ir ss.lv, zip.lv un reklama.vesti.lv.

Pēdējā laikā par populārām sludinājumu izvietošanas vietām kļūst arī dažādas Facebook sludinājumu grupas. Daudzām no šīm grupām ir pat vairāki desmiti tūkstoši biedru un pārdodot auto, ir vērts ievietot savu sludinājumu arī šajās grupās.
Dažas no šādām grupām:
Tirgus.Pārdod.Pērk.Maina.
Pērk / pārdod (izņemot drēbes/apavus un auto)
SS.COM – SS.LV Sludinājumi
Šādu grupu ir diezgan daudz, un katrs pats var atrast sev piemērotāko.

Vēl savu sludinājumu par auto pārdošanu var izvietot Latvijas Radio 2 raidījumā LR2 tirgus. Nāksies gan pašam zvanīt un stāstīt ko vēlies pārdod un par zvanu būs arī jāmaksā, bet raidījuma auditorija ir diezgan ievērojama, tā kā ir vērts pamēģināt. Šajā gadījumā gan vajadzētu laicīgi sagatavot runājamo tekstu, lai vajadzīgajā brīdī visu var sīki izstāstīt.

Ja tiek pārdots populāras markas auto, var izvietot sludinājumu arī attiecīgās auto kluba mājaslapā vai forumā. Auditorija, protams, krietni mazāka nekā sludinājumos vai Facebook, toties ieinteresētāka dotās auto markas iegādē.

Paziņojumu par auto pārdošanu var izvietot arī uz pašas mašīnas. Šis ir vienkāršs veids, bet tādēļ ne mazāk efektīvs. Īpaši piemērots ja tiek bieži braukāts pa vietām, kurās uzturas daudz cilvēku vai pat tad, ja mašīna tikai stāv šādā vietā. Pat vienkārša lapa ar nelielu info par mašīnu, cenu un telefona numuru aiz auto stikla var sagādāt pircēju. Turklāt tas nav sarežģīti un neprasa daudz pūļu.

Vēl kāds nu jau diezgan vecmodīgs auto pārdošanas veids ir sludinājuma izvietošana avīzē. Tas var šķist mazefektīvi, tomēr reizēm var noderēt, ja tu dzīvo kādā nelielā pilsētā vai laukos.

Solis 3. Auto cenas noteikšana
Nākamais solis ir pārdodamā auto novērtēšana. Lai ar šo uzdevumu atrisinātu, nāksies papētīt citu līdzīgu auto cenas un parunāties ar kompetentiem cilvēkiem. Izanalizējot citu auto cenas būs vienkāršāk aprēķināt dotā auto vidējo cenu un balstoties uz tās aprēķināt sava auto cenu.
Pat vienādas viena gada mašīnas var maksāt ļoti dažādi. Viss ir atkarīgs no auto nobraukuma, stāvokļa, komplektācijas un vesela lēruma citu faktoru.

Galvenie faktori, kas mēdz iespaidot auto cenu, ir šādi:
1. Auto modelis un ražošanas gads. Uzzini sava auto gada vidējo cenu un aprēķinos balsties uz tās.
2. Nobraukums. Ja auto nobraukums ir mazāks par to var prasīt vairāk, bet ja tas ir lielāks, tad cenu nāksies nomest.
3. Komplektācija. Jo vairāk mašīnai dažādu papildus opciju, jo parasti tā arī vairāk maksā.
4. Dzinēja tips un transmisija. Dīzeļdzinēji parasti ir ekonomiskāki, un tādēļ ar tiem aprīkotie auto parasti mēdz būt dārgāki, bet mēdz būt arī izņēmumi. Sava ietekme uz auto cenu mēdz būt arī ātrumkārbas veidam.
5. Auto tehniskais stāvoklis. Tas attiecas gan uz dzinēju, gan virsbūvi, gan piekari. Neviens nevēlas auto, ar kuru mūžīgi ir kaut kādas problēmas. Tādēļ tehniskais stāvoklis ir viena no svarīgākajām lietām, kas uztrauc jebkuru potenciālo auto pircēju. Jo auto ir sliktākā stāvoklī, jo mazāk par to var prasīt.
6. Salona stāvoklis. Galu galā tak tieši salonā mēs uzturamies braukšanas laikā un ja tas ir tiešām labs, par to var prasīt vairāk nekā par auto ar nošļukušu salonu.
7. Riepas un diski. Skaisti un kvalitatīvi riteņu diski noteikti piešķirs auto papildus pievilcības punktus. Tas pats sakāms arī par riepām, ja riepas ir labas un līdzi vēl tiek dotas arī labas ziemas(vai vasaras) riepas, tas neapšaubāmi ir plusiņš.
8. Servisa grāmatiņas esamība. Nedaudz šaubīgs parametrs, jo mūsdienās prot noviltot ne to vien.
9. Iepriekšējo īpašnieku skaits. Neteiktu, ka mani šis rādītājs ļoti par kaut ko pārliecinātu, bet salīdzinoši bieži, mazāks bijušo īpašnieku skaits tiek uztverts kā plus.
10. Ekspluatācijas un glabāšanas apstākļi. Nedomāju, ka kāds auto pārdevējs labprātīgi atzīsies, ka tā auto ir nesaudzīgi dzīts un mēnešiem stāvējis zem klajas debess. Tomēr ja tu zini, ka tas tiešām ir saudzīgi lietots un stāvējis tikai garāžā, vari mēģināt ar šī fakta norādīšanu celt sava auo vērtību.
11. Tjūnings. Faktors, kas parasti auto cenu īpaši neietekmē, kaut mēdz būt arī izņēmumi.
12. Tehniskā apskate. Svaigu tehnisko apskati daudzi uztvers, kā vērā ņemamu plusu.

Solis 4. Sludinājuma rakstīšana
Pēc auto plusu un mīnusu izvērtēšanas ir jāķeras pie sludinājuma rakstīšanas. Un noteikti, paturi prātā, ka tajā ir jāraksta tikai patiesība.
Nav vērts tajā izskaistināt realitāti, stāstīt par pārcelšanos uz citu valsti vai kādu citu bēdīgu stāstiņu. Pat ja tā ir patiesība, daudzi tam tāpat neticēs un cilvēkiem tikai vairāk liksies, ka ar mašīnu kaut kas nav kārtībā.
Iztiec bez nevērtīgām frāzēm no sērijas: “Lieliska mašīna, sēdies un brauc”.
Lielā daļā cilvēku šādas frāzes nekādu lielo uzticību neradīs. Ja nevēlies iedziļināties detaļās tad vismaz apraksti auto parametrus, komplektāciju, mainītās detaļas, auto stiprās puses, papildus bonusus un protams, noteikti mini vēlamo cenu un to vai esi gatavs tirgoties. Vari arī minēt to, kas mašīnai vēl būtu jālabo, tas radīs papildus uzticību.

Svarīgākās lietas, kuram būtu jābūt norādītām auto sludinājumā.
1. Pamatinformācija. Modelis, virsbūves tips, dzinēja tips un tilpums, ražošanas gads, krāsa, kārbas tips, nobraukums. Sludinājumu portālos tas viss parasti ir jānorāda sludinājuma formā.
2. Komplektācija. Norādi visas opcijas un aprīkojumu. Salona veids, sēdekļu apsilde, klimatkontrole utt. utjp.
3. Mainītās detaļas. Norādi visu svarīgāko informāciju par pēdējiem pāris gadiem.
4. Papildus bonusi. Šeit mini līdzi dotās maiņas riepa un citas lietas kas tiek dotas līdzi mašīnai.
5. Cena un kontaktinformācija. Norādi arī vai esi gatavs tirgoties.

Bez auto apraksta ir nepieciešamas arī pietiekoši kvalitatīvas bildes. Attēli ir pat svarīgāki par aprakstu, jo tieši pēc tām cilvēki spriedīs par tavu auto.
Ja tava telefona kamera ir pietiekoši kvalitatīva, attēlus var uzņemt ar to. Tomēr jo attēli ir kvalitatīvāki, jo labāk un ja tev ir pieejama laba kamera, labāk izmantot to.
Auto ir jānofotografē no visām pusēm, protams, izvēlētos visveiksmīgāko rakursu. Uztaisi arī dažus tuvplānus pie riteņu arkām un sliekšņiem. Nevajadzētu aizmirst aizmirsti arī par motora nodalījumu un bagāžnieku. Salonā jānofotografē kopējais skats, instrumentu panelis, sēdekļi un arī griesti. Jo vairāk attēlu, jo labāk.
Ja auto ilgi neviens negrib pirkt, centies biežāk atjaunot aprakstu un likt jaunus sludinājumus ar jaunām bildēm. Attēliem jābūt svaigiem un noteikti jāatbilst patreizējam gadalaikam. Ja aiz loga ir ziema, sludinājumā nekādā gadījumā nedrīkst likt bildes, kurās auto ir fotografēts vasarā, lai cik arī skaistas šīs bildes nebūtu.
Svarīga ir arī attēlu uzņemšanas vieta un fons. Lielāku uzticību izsauks bildes, kuras ir uzņemtas pagalmā un nevis kādā stāvvietā vai degvielas uzpildes stacijā.

Solis 5. Pareizi komunicē ar pircējiem
Šis ir pats interesantākais uz arī sarežģītākais etaps. Ja tavs sludinājums būs ieinteresējis pircējus, tie sāks zvanīt, sarunāt tikšanos un tirgoties.
Lai kāds arī nebūtu tavs izvēlētais pārdošanas veids, tev noteikti būs jānorāda savs telefona numurs. Šim mērķim ir labāk nopirkt kādu priekšapmaksas karti. Tā tev nebūs jānorāda savs īstais numurs un pēc mašīnas pārdošanas nebūs jāatbild uz nokavējušos interesentu zvaniem.
Sarunājoties ar potenciālajiem pircējiem tev ir jābūt par pārliecinātam un pieklājīgam. Ja izrādīsi apjukumu, potenciālajā pircējā var rasties šaubas vai arī tas to var izmantot, lai panāktu sev izdevīgākus nosacījumus.
Savlaicīgi sagatavojies un atbildi uz jautājumiem īsi un par lietu, bez dažādām liriskām atkāpēm, kas pircējā var radīt aizdomas.
Ja piezvanījušo interesentu interesē tikai cena, tad visticamāk šis cilvēks ir pārpircējs, kuram labāk pieklājīgi atteikt. Šāds cilvēks noteikti tirgosies un auto par tavu vēlamo cenu visticamāk nepirks.
Centies pielāgoties pircējam izvēloties tikšanās vietu un piekrīti auto tehniskai apskatei autoservisā, ja šis cilvēks pats par šo diagnostiku maksā.
Tikšanās laikā nevajag nepārtraukti pļāpāt un lielīt auto. Ļauj pircējam mašīnu mierīgi apskatīt. Kad viņam parādīsies jautājumi, tas tev tos noteikti uzdos pats.
Ja pircējs vēlas, ļauj tam ar mašīnu izbraukt, protams, ievērojot visus piesardzības pasākumus.
Ja pircējam viss patīk un viņš ir mašīnu pirkt, būtu vēlams paņemt avansu. Nepakļaujies aicinājumiem auto pieturēt vienkārši tāpat, jo nav nekādas garantijas ka šis cilvēks to tiešām nopērk, bet tu būsi zaudējis laiku.

Ja pircējs ir gatavs auto pirkt, sagatavo vienošanos par automašīnas pārdošanu. Tajā papildus tādai standarta informācijai, kā automašīnas marka, modelis, gads, nobraukums, pirmais reģistrācijas datums un īpašnieka/u datiem, ir labi iekļaut arī visus automašīnas trūkumus. Runa vairāk ir ne par skrāpējumiem, bet par remontdarbiem, kas veicami tuvākajā laikā, lai pircējs būtu informēts. Ja automašīnā obligāti ir, kas jāmaina, tas jāieraksta līgumā, jo pretējā gadījumā pircējs varēs pieprasīt naudas atmaksu, aizbildinoties ar slēptiem auto defektiem.
Līgumā ir arī jāieraksta laiks, kad līgums ir noslēgts. Tas nodrošinās pārdevēju pret iespējamām problēmām, kuras var rasties, ja pircējs brauks mājās ar tikko nopirktu auto, bet pa ceļam tam, piemēram, gadīsies fotoradars. Ja līgumā būs ierakstīts automašīnas pārdošanas laiks, varēsiet pierādīt, ka ātrumu pārsniedzis jaunais automašīnas īpašnieks.[*]

Ko nevajadzētu darīt pārdodot auto
1. Nemāni pircēju noklusējot par auto problēmām vai pārspīlējot auto iespējas. Visticamāk šie meli tāpat atklāsies un radīs nepatīkamas sekas.
2. Nepārdod auto radiniekiem vai draugiem. Tie visticamāk gribēs atlaidi un problēmu gadījumā nāks pie tevis žēloties, draudzībai tas par labu nenāks. Vienīgais izņēmums ir tad, ja tu esi 100% pārliecināts par savu mašīnu un savu radu vai draugu.
3. Nepiekrīti pārdot mašīnu uz nomaksu, tas var radīt problēmas.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

13 − eight =

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.