
Vai esat kādreiz aizdomājušies, cik droši ir turpināt braukt ar ziemas riepām arī pavasarī un vasarā? Šis jautājums kļūst īpaši aktuāls sezonu maiņas laikā un nodarbina ne vienu vien autovadītāju. Lai gan ziemas riepas var šķist universālas, to lietošana siltajā sezonā var negatīvi ietekmēt gan automašīnas veiktspēju, gan drošību uz ceļa.
Kā vasaras riepas atšķiras no ziemas riepām
Vasaras riepas atšķiras no ziemas riepām gan pēc gumijas sastāva, gan protektora raksta. Tās tiek izgatavotas no cietākas gumijas, lai izturētu karstumu un nodrošinātu optimālu saķeri ar sakarsušu asfaltu. Tomēr, kad gaisa temperatūra noslīd zem +7 °C, vasaras riepas kļūst pārāk cietas un zaudē saķeri ar ceļa segumu.
Vērojot vasaras riepas protektoru, var pamanīt, ka tas ir seklāks nekā ziemas riepām. Tas ir tāpēc, ka vasaras riepas ir paredzētas galvenokārt ūdens novadīšanai, nevis cīņai ar ledu un sniega kārtu.
Vairāk par vasaras un ziemas riepu atšķirībām lasiet mūsu rakstā “Kā atšķiras ziemas un vasaras riepas”.
Vai vasarā drīkst braukt ar ziemas riepām
Atbilde ir atkarīga no ziemas riepu veida – tās var būt riepas ar radzēm vai tā dēvētās frikcijas jeb “lipīgās” riepas.
Radžotās riepas nodrošina saķeri uz apledojušiem ceļiem, taču uz sniega un dubļu seguma to efektivitāte samazinās. Vasarā ar radžotām riepām braukt ir aizliegts – tās bojā ceļa segumu un nav pielāgotas siltam laikam.
Frikcijas riepas, lai gan sniedz labu saķeri ar sniegu un slapjiem ceļiem, ir mazāk efektīvas uz ledus. Tās ir pieļaujamas lietošanai arī vasarā, taču tas nav ieteicams – augstā temperatūrā to gumija kļūst pārāk mīksta, kas var palielināt bremzēšanas ceļu un samazināt vadāmību.
Kas notiek, ja turpināsiet vasarā braukt ar ziemas riepām
Riepu izmantošana neatbilstoši sezonai ir riskanta ne tikai ziemā, bet arī vasarā. Ziemas riepas siltajā laikā nespēj pilnībā pildīt savas funkcijas, bet tas negatīvi ietekmē gan drošību, gan automašīnas darbību. Turklāt ja turpināsiet pavasarī braukt ar radžotām riepām, par to būs jāmaksā arī sods.
Lūk, kādas sekas var radīt sezonālās maiņas ignorēšana:
Riepas nolietosies daudz ātrāk
Siltumā ziemas riepu mīkstais sastāvs un dziļais protektors nodilst strauji. Tas nozīmē, ka tās būs jānomaina jau pēc 1 – 2 sezonām, kamēr pareizi lietotas ziemas riepas kalpo vidēji 4–5 ziemas.
Pasliktināsies vadāmība
Ziemas riepas, kas paredzētas sniega un ledus apstākļiem, vasarā kļūst pārāk mīkstas. Tas negatīvi ietekmē stabilitāti līkumos un mazina stūres precizitāti. Turklāt dziļais protektors nespēj efektīvi novadīt ūdeni, kas palielina akvaplanēšanas risku.
Bremzēšanas ceļš kļūs garāks
Uzkarstot asfaltam, ziemas riepas zaudē saķeri, un bremzēšanas ceļš var kļūt par vairākiem metriem garāks salīdzinājumā ar vasaras riepām, bet tas savukārt ir būtisks drošības apdraudējums.
Pieaugs degvielas patēriņš
Mīkstais riepu sastāvs rada lielāku rites pretestību, tāpēc automašīnai ir nepieciešams vairāk enerģijas kustībai. Vadītājam nākas vairāk gāzēt un tas palielina degvielas patēriņu.