8 iemesli, kāpēc strauji pieaug svars

  • 4
  •  
  •  
  •  

8 iemesli, kāpēc strauji pieaug svars
Negaidīts svara pieaugums vienmēr apbēdina, īpaši ja svars pieaug strauji. Ne vienmēr šāds svara pieauguma iemesls ir acīm redzams. Un arī iemesli, kāpēc svars pieaug, var būt vairāki. Uzzini kādi ir astoņi biežākie iemesli, kāpēc strauji pieaug svars.


Pārāk daudz sāls
Cilvēks, kurš pārāk aizraujas ar pastiprinātu sāls lietošanu un sāļiem ēdieniem kādu dienu var piedzīvot nepatīkamu pārsteigumu strauja svara pieauguma veidā. Īpašā riska grupā ir tie cilvēki, kuru organismos ir traucēta ūdens-sāļu apmaiņa un kuri mēdz ciest no kāju pietūkuma.
Sāls pārpilnība organismā noved pie ūdens uzkrāšanās, bet tas noved pie palēninātas tauku apmaiņas, tūskas, lēnas detoksikācijas un paaugstināta asinsspiediena. Pieaug arī insultu un infarktu risks. Tāpēc diennaktī cilvēkam nevajadzētu uzņemt vairāk nekā aptuveni 2 – 4 gramus sāls. Turklāt no sāls īpaši būtu jāatturas dienas otrajā pusē.

Zāļu lietošana
Regulāras imūnmodulatoru un antibiotiku lietošanas rezultātā var samazināties detoksikācija un sliktāk pārstrādāties uzņemtie pārtikas produkti, bet tas var novest pie lieku tauku uzkrāšanās. Tieši vai netieši svaru var ietekmēt arī hormoni, orālā kontracepcija, beta blokatori(izmanto, lai ārstētu augstu asinsspiedienu un sirds slimības), steroīdi, neiroleptiski līdzekļi un antidepresanti.
Ja lietojat šādus preparātus, un novērojiet svara pieaugumu tad noteikti griežaties pie ārsta. Lēmumu par šādu līdzekļu lietošanas uzsākšanu vai pārstāšanu drīkst pieņemt tikai ārsts.

Kazeīna nepanesība
Kazeīna nepanesība var izpausties kā alerģiska reakcija vai kā nosliece uz šķidrumu aizturi organismā. No šādas šķidrumu aiztures cieš 8 – 12% cilvēku. Produkti, kuri satur kazeīnu, ir, piemēram, biezpiens, siers vai kefīrs. Uzzināt kurš tieši produkts ir vainīgs pie svara pieauguma var, veicot imūnglobulīna G4 izpēti. Izslēdzot no sava uztura “vainīgo” produktu, izzudīs arī problēma ar strauju svara pieaugumu.

Menstruālā cikla svārstības
Eksistē tieša saistība starp menstruālā cikla un svara svārstībām. Pirmajā cikla daļa notiek svara samazināšanās. Tās augstākais punkts tiek sasniegts 5 – 7 cikla dienā, bet pēc ovulācijas kas notiek cikla 13 līdz 15 dienā tiek novērots svara pieaugums, kas savu maksimumu sasniedz 26 – 28 dienā. Tam par iemeslu ir tas, ka cikla luteīnajā fāzē sievietes organismā tiek uzkrāts šķidrums, minerālu sāļi un tauki. Bet, ja apaugļošanās nenotiek, organisma uzkrātais tiek atbrīvots, un svars normalizējas.
Šādu svara pieaugumu var mēģināt ierobežot, ja sieviete cikla otrajā pusē ierobežo savu apetīti. Daudzas sievietes šajā laikā izjūt spēcīgu vilkmi pēc saldumiem un tos var mēģināt aizvietot ar žāvētiem augļiem vai medu. No visu veidu saldumiem gan labāk izvairīties pēc četriem pēcpusdienā, jo šajā laikā samazinās aizkuņģa dziedzera aktivitāte. Šajā laikā varat sevi palutināt ar kādu mazumiņu tumšās šokolādes.

Glutēns
Mūsdienās graudaugi ir zinātnieku radīti, un to sastāvs atšķiras no tiem graudaugiem, kādus cilvēki kultivēja pirms 100 gadiem. Viens no lielākajiem šādu mūsdienu graudaugu bubulis ir glutēns. Un kā uzskata daži zinātnieki tad glutēna lietošana pārtikā neizbēgami ved pie liekā svara rašanās. Glutēna nepanešanu sauc par celiakiju, un tipiskākie celiakijas simptomi ir liekā svara rašanās(vai arī samazināšanās), depresija un nogurums.
Mūsdienās, lai miltu izstrādājumiem piedotu labāku struktūru un paildzinātu to glabāšanas laiku, glutēns tiek pievienots miltiem vēl papildus. Tiek lēsts, ka tādos miltu izstrādājumos kā biskvīti, vafeles vai kēks šādas glutēna piedevas miltiem ir līdz pat 40%. Un tādēļ nav nekāds pārsteigums, ka patērētāji uzņem glutēnu visai ievērojamos apjomos.
Glutēns tiek izmantots kā konservants arī brokastu pārslās, mākslīgajos ikros, krabju gaļas izstrādājumos, siera produktos, zivju konservos un pat šokolādē un košļājamajā gumijā. Tā kā nav brīnums, ka šāda glutēna pārpilnība pārtikā nelabvēlīgi ietekmē mūsu veselību un veicina svara pieaugumu.

Neizgulēšanās
Pilnvērtīgas nakts atpūtas laikā cilvēkā notiek vielmaiņas normalizēšanās procesi, bet miega traucējumu gadījumā tiek traucēti arī šie procesi. Ja cilvēks dodas gulēt pēc plkst. 24:00 vai ja miegs ir ar pārtraukumiem, tas noved pie aktīvās tauku dalīšanas fāzes (23:00 – 02:00) saīsināšanās, bet nepareiza vielmaiņas darbība bieži noved pie aptaukošanās.
Neizgulēšanās ienes savas korekcijas arī hormonālajā balansā, kas rada enerģijas un spēku izsīkumu, kuru mēs cenšamies atjaunot ar kalorijām bagātu pārtiku. Bet tas savukārt noved pie liekā svara pieauguma.
Regulāra ilgstoša neizgulēšanās veicina arī insulīna līmeņa paaugstināšanos un cukura līmeņa pazemināšanos, kas rada insulīna rezistenci, bet tā savukārt var provocēt II tipa cukura diabēta rašanos.
Turklāt cilvēki kas cieš no bezmiega, naktīs bieži mēdz uzkost, un saprotams, ka arī tas var veicināt liekā svara rašanos.

Ūdens deficīts
Cilvēkam ir vitāli nepieciešams tīrs ūdens, turklāt pietiekošā daudzumā. Ūdens ir galvenais līdzeklis, kurš nodrošina sadalītu tauku un toksīnu izvadīšanu no organisma. Tiek uzskatīts, ka cilvēkam vienā diennaktī ir jāuzņem aptuveni 30 grami ūdens uz katru ķermeņa svara kilogramu.
Ja cilvēks neuzņem pietiekoši daudz ūdens notiek tauku dalīšanās procesa bloķēšanās un metabolisko procesu palēnināšanās, kas tad arī noved pie liekā svara pieauguma.

Stress
Stress var kļūt par hormonālu traucējumu iemeslu. Bet tas savukārt var radīt neremdināmu apetīti. Un jāatzīst, ka šādos periodos vēlmei ēst ir ļoti grūti pretoties. Šādos gadījumos pareizākais būtu atrast stresa iemeslus un tos likvidēt. Kaut arī jāatzīst, ka tas ne vienmēr ir iespējams.


  • 4
  •  
  •  
  •  

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.